Jaroslav Svoboda

Ta ta ta ta reklama boduje, ačkoliv ji veřejnost kritizuje

15. 07. 2010 15:30:00
Vlna kritiky se snáší na adresu jistého reklamního spotu, který upozorňuje na největší obchod s nábytkem v ČR. Na internetu najdete tisíce názorů na tuto reklamu, přičemž takřka polovina z nich je vulgárních, další velká část pak sice slušných, ale negativních. "Nejhorší reklamu jsem v životě neviděl," píše spousta lidí na Facebooku. Přitom nejspíš sami nevědí, co píší. Nejhorší? Jak může být reklama nejhorší, když o obchodu s nábytkem teď ví prakticky celá republika? Připomíná mi to ono cimrmanovské "Poslechněte, to je nějakej renonc, ne? Jak se daří nebožce? Jak se jí může dařit, je tuhá, ne?"

Česká televize

Jaká může být reklama, která dostala společnost do podvědomí prakticky všech lidí, kteří onen spot viděli? Nejhorší? Ba ne. Naopak, firmě se povedl takřka majstrštyk. Až skončí ono krátké období, kdy se velká část národa sveze na vlně módy - tj. hanit tuto reklamu a nevybočovat tak z řady, tak se každý z nedalekého okolí sebere a v případě potřeby poběží ihned omrknout, co tam vlastně mají. Nepochybuji navíc o tom, že několik těchto kritiků tam již byla.

Jistý bloger napsal, že gesta lidí z reklamy připomínají děti z mateřské školky, které se snaží něco rodičům říci. Táta s mámou pak na tyto grimasy a pohyby reagují a opravdu dítěti naslouchají. A naslouchal i onen bloger. Ve svém článku gesta a jejich význam rozebral, tudíž jim věnoval čas a pozornost, pochopil je. Věděl o firmě, kde leží, co prodává... Reklama jej zaujala, firma se dostala do podvědomí onoho autora. On přesto celý spot nazval adeptem na nejhorší reklamu na světě. To jako kdyby jste Bolta nazvali nejhorším sprinterem světa kvůli jeho šaškárnám, které předvádí během závodu. Ale on není nejhorší! Naopak.

Klidně pište, že vás ta reklama štve, že se vám nelíbí, že vás otravuje, že je vám nepříjemná. Jenže není nejhorší. Stejný bloger dokonce díky této reklamě navštívil i oficiální web obchodní společnosti. Pokrok, nemyslíte? Zajímalo by mě, na základě kolika jiných reklam oficiální stránky inzerované společnosti vyhledal. A co vy? Zodpovězte si tři otázky, naprosto jednoduché dotazy. O jakou společnost se v reklamě jedná? S čím obchoduje? A kde se její obchod nachází? Těžko soudit, kolik z vás odpoví na všechny dotazy správně. Ale málo jich nebude.

Neuvěřitelné procento lidí uvádí, že už jen díky reklamě se do obchodu nikdy nepodívá. Chápu, že někdo od Břeclavi nepojede přes půl republiky nakoupit nábytek, ale nepochybuji o tom, že až budou lidé z blízkého či vzdálenějšího okolí shánět vybavení do bytu, že by si na tento obchod nevzpomněli. Právě naopak to bude jedno z prvních míst, kam se vydají - a dost možná už jezdit jinam nebude ani potřeba. Vždyť na slavnostní otevření obchodu čekalo přímo na místě několik stovek lidí.

A pak, že je ta reklama nejhorší. Je potřeba si závěřem říci ještě jednu věc - zatímco jiné reklamy se jen stěží někde šíří zdarma, tato zaplavuje facebook, blogovací servery a další místa v internetu, kam ji uživatelé sami od sebe vkládají.

Autor: Jaroslav Svoboda | karma: 34.33 | přečteno: 10431 ×
Poslední články autora